مهرداد محمدی

توسعه دهنده وب

طراح و برنامه نویس سایت

فریلنسر

ورزشکار

عاشق فیلم و سریال

گیمر

مهرداد محمدی

توسعه دهنده وب

طراح و برنامه نویس سایت

فریلنسر

ورزشکار

عاشق فیلم و سریال

گیمر

مطالب وبلاگ

ایده هایی که اجرا نمی شوند

ایده هایی که اجرا نمی شوند

توی ذهنم خیلی ایده هست و سعی میکنم همیشه یک فایل ورد یا one note رو برای ایده هایی که دارم اختصاص بدم و پیشنهاد میکنم شما هم حتما این کار و انجام بدید چرا که معمولا ایده ها از ذهن خارج می شن.

کلا جدیدا فهمیدم که هر چیزی میاد به ذهنم و در لحظه برام جالب بوده رو بنویسم، بعضی وقتا میشه یه نکته طنز و بامزه میزنه به ذهنم، قبلا یه لبخندی میزدم و رد می شدم ولی الان دیگه توی one note مینویسمش بلافاصله، خوشبختانه یا متاسفانه هم همیشه پشت سیستمم و سریع می تونم واردش کنم ????

اگر پشت سیستمم نیستید one note یا ورد موبایل رو حتما بریزید برای نوشتن این موارد.

خلاصه اینکه ایده های زیادی به ذهنم میاد، معمولا ایده هایی هم که یهویی بهشون توجه می کنم یه فرآیندی توی ذهنم شکل میگیره که شروع میکنه اتوماتیک ایده ها رو پرورش دادن ????

چون فریلنسرم و زمانم دست خودم هست، بعضی وقتا جوگیر میشم، یهویی میرم سراغ پیاده سازیش البته اگر بدونم نیاز به برنامه نویسی سنگین نداره و نباید به صورت اختصاصی نوشته بشه.

یعنی اینکه بتونم سریع با وردپرس در حد یکی دو هفته سایت و ایده رو بیارم بالا.

مثلا دو هفته پیش یه ایده زد به ذهنم که یه سایت بزنم برای نمایش اخبار اتوماتیک، یا یه ایده زد به ذهنم که یه کوتاه کننده لینک برای خودم درست کنم.

البته کوتاه کننده لینک و سایت خبر اتوماتیک ایده های بکر و خلاقانه ای نیستند اما بالاخره چون علاقه داشتم توی دو سه هفته جفتشو انجام دادم.

سایت خبری رو با آدرس دامنه ای که یک سال پیش خریداری کرده بودم با عنوان parnews.ir آوردم بالا و سایت کوتاه کننده لینک رو هم با آدرس hi9.ir.

مثلا همین وسط گفتم چه عالی میشد اگر من برای هر کسب و کاری یه دامنه با شروع par داشتم بعد یه سری کسب و کار میتونستم داشته باشم.

مثلا parhost , parweb و … ???? حتی به فکر لوگوشم افتادم که مثل لوگوی فعلی parnews باشه با این تفاوت که رنگش و عنوان متنیش فرق کنه.

کوتاه کننده های لینکی که توی نت هست همه یکی دو تا آدرس بیشتر نمیدن من سعی کردم  تا آدرس های مختلف کوتاه کننده بزارم برای این سایت که شامل: hi9, ji9, bi9, yi9 میشه.

برای چی اصلا این مقاله رو می نویسم چون امروز صبح در حال صبحانه خوردن و سریال دیدن (چون همیشه موقع صبحانه سریالی، یوتیوبی چیزی میبینم ????) یهو یه ایده به ذهنم زد.

جالبه هر وقت یه ایده میاد تو ذهنم اون لحظه مغزم میخواد منفجر بشه و قلبم از جا کنده.

ذهنم سرآزیر میشه از ویژگی های مختلف مربوط به اون ایده و قلبم از شدت خوشحالی اینکه عجب ایده ای به ذهنم زده شروع می کنه به خوشحالی ????

بعدش که رفتم باشگاه کلا ذهنم توی این بود که این ایده رو میشه چطوری به بهترین شکل پیاده سازی کرد.

ولی در نهایت در مورد بیشتر ایده ها رو به چندتا نتیجه میرسم:

  1.  من که تیم ندارم!
  2. من که سرمایه ندارم
  3. اگر بخوام این ایده رو پیاده سازی کنم باید کارهای دیگه رو کنار بذارم ( به خصوص ایده هایی که نیاز به پیاده سازی اختصاصی داره )
  4. آیا برم سراغ این ایده و کارها و ایده های دیگه رو رها کنم؟

این ها چند سوال اولیه ای هست که سریع به ذهنم خطور می کنه و واقعا هم پاسخی براش ندارم.

آخه چطوری یه آدم میتونه کلی ایده داشته باشه و تنهایی به همشون برسه.  هر چند که تا ۱۰ شب کار میکنم ولی بازم جواب نمیده و نمیدونم زمان و بخرم که! ????

بعد جالب اینجاست که بعد از یک سال میبینم اون ایده رو یکی رفته پیاده سازی کرده.

مثلا سایت اسنپ فود رو یادمه سایت ۹۱ به یکی از همکارانم پیشنهاد دادم اون موقع سایت رستوران آنلاین به قدرت الان نبود اصلا.

به یکی از همکارانم (مدیر ارشد برنامه نویسی شرکت) توی شرکت آرمیتیس ایده رو گفتم، بهم گفتش که این کار نیروی میدانی زیاد می خواد و خیلی سخته پیاده سازیش که سریعا بیخیالش شدم چون اون روز دیدم راست میگه.

بعد از سه سال یهویی زودفود به نقطه ای رسید که دیگه خیلی ها ازش سفارش میدادن و تبدیل شد به یک استارتاپ بسیار موفق در ایران.

یا مثلا ایده ای روی توی ذهنم داشتم که آقا چرا ما دیکشنری ویدیویی نداریم؟! این ایده رو هم با یکی از همکارانم مطرح کردم که خیلی استقبال کرد قشنگ یادمه ایده رو که بهش گفتم اونم هیجان زده شد !????

یه دیکشنری نداریم که طرف کلمه ای رو جستجو کنه و بتونه یک ویدیوی کوتاه از اون رو ببینه.

بعد از یکی دو سال این دست و اون دست کردن دیدم پیاده سازیش کردن خارجیا. https://youglish.com

البته هنوزم ایده بکری هست چرا که میشه خیلی ایده های خلاقانه برای کسب درآمد در این ایده پیاده سازی کرد.

مثل این ایده زیاد توی ذهنم هست که هنوز پیاده سازی نشدن ولی میدونم ایده ای که که من دارم بهش فکر میکنم و همزمان ۲۰ نفر دیگه حداقل تو دنیا میاد به ذهنشون ولی مهم پشتکار و پیاده سازی ایده هست.

در نهایت اینکه به این نتیجه رسیدم که باید یک ایده رو که آدم فکر میکنه عالیه رو با پشتکار پیگیری کنه چرا که من انجام ندم یکی دیگه پیاده سازیش می کنه.

یه حس بدی که وجود داره زمانیه که ایده رو به یه نفر دیگه میگی و خیلی تایید میکنه، بعد پیش خودت میگی کاش نمیگفتم ????

به نظرم اگر فک میکنید ایدتون خیلی عالیه به هیچکس نگید یا حداقل بعد از اینکه تصمیم جدی برای پیاده سازیش گرفتید با دیگران به صورت خیلی گنگ مطرح کنید.

خیلی ها درک نمیکنن آدم رو متاسفانه! ????

خلاصه اینکه خیلی از ایده هایی که آدم داره اجرا نمی شن ولی بهتره اجراییشون کنیم!

با یکی از بچه ها توی محیط کار اشتراکی آشنا شدم به اسم رئوف، پسر خوبیه، داره دوساله روی ایدش کار میکنه، امیدوارم که ایدش بگیره.

اما اگر نگرفت پیشنهاد دادم که باهم یه ایده رو کار کنیم. شاید بتونم اینطوری یه نفر خودم و به دو نفر تبدیل کنم چرا که میشه ایده ها و کارهای بزرگتری رو در قالب تیم انجام داد یا حداقل آدم ایده هایی رو که داره رو سریعتر پیاده سازی کنه و از تجربه یک نفر دیگه استفاده کنه.

خلاصه سرتونو درد نیارم. خوشحال می شم اگر دیدگاه شما رو در خصوص این موضوعات بدونم و یا اگر نکته یا راه حلی به ذهنتون میرسه برای اینکه بشه بهتر این موارد و مدیریت کرد حتما توی بخش دیدگاه بگید.

ممنونم که این مطلب و مطالعه کردید ????

 

 

برچسب ها:
درج دیدگاه